Peugeot 106 GTi 1.6 16v GTI 1.6 16 V

Prijs
Verkocht
Financieren
Autorapport
Merk
Peugeot
Model
106 GTi 1.6 16v
Uitvoering
GTI 1.6 16 V
Kenteken
31JZXK
Carrosserie
Hatchback
163997 km
Apk
Nee
Bouwjaar
2002
Bouwjaar
10-2002
Kleur
Geel
Bekleding
Stof Antraciet
3
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handmatig

Opmerkingen

Bij het klaarmaken van deze leuke Peugeot 106 GTi liet ik mijn gedachten gaan over de opkomst en val van het genre GTi.

In mijn beleving is het Simca geweest die met de 1000 Rallye een nieuw segment creëerde. Hun insteek was namelijk om op basis van een 'gewoon' model uit het programma een sportieve variant te maken: meer vermogen, sportieve looks, straf geveerd. Zeker geen luxe, eerder spartaans. Maar vooral betaalbaar.

In 1977 haakte Renault aan om de R5 als Alpine met 1397cc bijna 90pk in de markt te zetten. Volkswagen, die met hun Golf ook potentie zag in dit segment introduceerde de GTi met 1.6 en 110pk. Renault antwoordde met de Renault 5 Alpine Turbo die ook rond de 110 pk leverde, maar door de karakteristiek van de turbo een heel ander soort auto neerzette dan de Golf.

Inmiddels had ook andere autofabrikanten deze marktontwikkeling zien groeien. Peugeot sprong er in met de Peugeot 205 GTi. Goede looks, goede prestaties. De wedloop met de andere merken was begonnen: Ford Fiesta XR2, Volkswagen Golf GTi 16v, Opel Kadett GT/E, Opel Corsa GSi, Renault Clio 16V, Daihatsu Charade GTti, Suzuki Swift GTi, Citroën Visa Chrono en AX Sport / GTi, Autobianchi A112 Abarth...

Wanneer je bent opgegroeid in de jaren '80 en '90 stonden deze waarschijnlijk (net als bij mij) op je wensenlijst.

De ontwikkeling ging verder. De kleine GTi's werden luxer. Airconditioning, glazen schuifdaken, xenon verlichting, stuurbekrachtiging, fabriek af audiosystemen.... Hoe mooi en succesvol de Peugeot 206 GTi ook was, hij heeft naar mijn mening het begin van het einde ingeluid van het segment. Hij was te luxe, te veel foefjes, te comfortabel en de clientèle werd verwend.

Eén van de laatste echte GTi's staat nu op het Podium. Deze GTi met relatief weinig kilometers staat er k(l)eurig bij in het Jaune Genet. Hij is niet ten prooi gevallen aan het assortiment van de tuningwinkels.

Hij heeft een nieuwe distributieriem, waterpomp, multiriem span- en looprollen gekregen. Ook staat hij op nieuwe Michelin banden.

De 106 GTi heeft alle ingrediënten van de GTi's van weleer. Stap in en je voelt wat ik bedoel.



Hoewel aan de informatie van deze advertentie de grootst mogelijke zorg wordt besteed, kan Auto-Podium niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuiste informatie van welke aard dan ook. Voor de exacte uitvoering en beschikbaarheid van de auto kunt u contact opnemen met Auto-Podium.

In sommige gevallen wordt voor het verkrijgen va de verstrekte informatie diverse websites geraadpleegd waarvan de juistheid niet altijd te controleren is. Indien u hier vragen over heeft kunt u contact opnemen met Auto-Podium.

  • antenne
  • audiovoorbereiding
  • cd-speler
  • radio voorbereiding
  • radio/cd-speler
  • 5-versnellingen
  • achterbank inklapbaar
  • achterbank neerklapbaar
  • afdekscherm bagageruimte
  • deelbare achterbank
  • elektrische ramen voor
  • handgeschakeld
  • sportinterieur
  • stuurbekrachtiging
  • toerenteller
  • achter spoiler
  • bumpers en spiegels in car.kleur
  • bumpers in carrosseriekleur
  • getint glas
  • lichtmetalen velgen
  • spoiler
  • sportonderstel
  • airbag bestuurder
  • airbag passagier
  • airbags
  • centrale vergrendeling
  • mistlampen
  • mistlampen voor
  • startblokkering
  • 5-versnellingsbak
  • achterbank in delen neerklapbaar
  • Achterspoiler
  • Afdekhoes
  • Airbag
  • Alarm klasse 1(startblokkering)
  • buitenspiegels van binnenuit verstelbaar
  • Centrale deurvergrendeling
  • centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • hoofdsteunen voor
  • Radio-cd speler
  • Radio-voorbereiding
  • Sportief interieur
  • sportstoelen voor
  • stoffen bekleding
Motor
Brandstof
Benzine
Vermogen
87 Kw / 119 Pk
Topsnelheid
205 km/h
Acceleratie
8.7 sec. 100 km/h
201 g/km
Euro klasse
Euro 3
Transmissie
Handmatig
Aandrijving
Voorwiel
Cilinders
4 (1587cc)
Turbo
Nee
Exterieur
Kleur
Geel
3
Gewicht
925 kg
Wegenbelasting
€ 73,00 - € 81,00 / € 292,00 - € 324,00 per kwartaal / per jaar
Bandenmaat
Voor 185/55
Bandenmaat
Achter 185/55
Wielbasis
2390 mm
Spoorbreedte
Voor 1390 Achter 1310 mm
Aanhanger
Ongeremd 400 kg geremd 500 kg
Interieur
5
Bekleding
Antraciet